En stor dag for den grønne omstilling | Radikale Venstre

En stor dag for den grønne omstilling

I går afsluttede vi Trilog-forhandlingerne mellem EU Kommissionen, EU Rådet og EU Parlamentet på en storstilet revision af Bygningsdirektivet i Bruxelles. Med Bendt Bendtsen i spidsen formåede vi i Parlamentet at sikre en ambitiøs aftale.
Af Morten Helveg Petersen

Den bedste energi er den vi ikke bruger. Så når vores bygninger står for næsten halvdelen af energiforbruget i Europa, giver det mere end almindelig god mening at øge energieffektiviseringen i vores bygninger, private som offentlige.

Det er godt nyt for klimaet og for den grønne omstilling. Det er dårligt nyt for gas- og olielandene. For mindre energiforbrug betyder markant mindre afhængighed af fossile brændsler.

Vi har sikret en aftale, der sætter gang i investeringerne i energieffektivitet i bygninger. Mange af de løsninger, som allerede i dag fungerer i Danmark, bliver fremover udbredt til resten af kontinentet. Så når vi i fremtiden skal renovere bygninger i Europa, skal vi indtænke udbredelsen af termostater, så radiatorerne ikke bare står og buldrer. Vi skal sørge for, at inspektioner af vores bygninger måler vores energiforbrug på den rigtige måde. Særligt i forhold til de store bygninger skal den nyeste teknologi i spil til at sikre bedre indeklima, lavere energiforbrug og muligheden for at integrere vedvarende energi.

Energi er ét af EU's primære fokusområder. Med i alt otte store lovforslag, er det ambitionen at gøre hele Europas energi både grønnere og billigere for forbrugerne. Med afslutningen af forhandlingerne i går, er den første del af de otte nu i hus. Det er én af de allervigtigste lovforslag - det siger næsten sig selv, fordi vores bygninger udgør den største del af vores energiforbrug.

I løbet af de kommende måneder vil vi ydermere sikre mere vedvarende energi til Europa. I Parlamentet gør vi alt hvad vi kan, for at gøre de nye lovforslag så grønne som muligt. Vi arbejder bedst i modvind, og det er godt, fordi rigtig mange medlemslande hænger i bremsen, når det gælder om at udfase kul og olie til fordel for bl.a. vind og sol. Men vi giver selvfølgelig ikke op.

Èn af de vigtigste forudsætninger for at udbrede og øge mængden af vedvarende energi, er etableringen af et ægte indre marked for energi. Strøm fra vindmøller i Vestjylland skal kunne sælges på det tyske marked og omvendt. Det skal sikres igennem et andet af de otte lovforslag, og det arbejde står jeg i spidsen for i Bruxelles.
Også her møder vi modstand fra medlemslande, som ønsker at beskytte deres egne, storforurenende kraftværker uden blik for, at de ødelægger vores natur og rister vores klima over sagte ild.

Det er ikke en mulighed at fejle. Hele Europa skal med på grønne omstilling. De positive effekter taler deres eget tydelige sprog:

For det første kan vi tage et stort skridt mod at sikre vores klima, overholde vores Paris-mål og sikre en bæredygtig jord for vores børn og børnebørn.

For det andet kan vi skabe arbejdspladser i Europa, der ikke kan outsources: Indenfor bygningssektoren, håndværksfag, ingeniører.

For det tredje bliver vi mindre afhængige af Putin og Sheikernes olie. Det er godt for vores sikkerhed og frihed.

For det fjerde bliver energien på sigt billigere for forbrugere og virksomheder. Det betyder bedre konkurrencedygtighed, højere vækst og flere arbejdspladser.

Energiområdet er et oplagt eksempel på, at Danmark kan påvirke Europa i en grøn retning. Og når vi samarbejder i Europa, kan vi for alvor levere resultater og ændre verden til det bedre. Ikke med et fingerknips, men gennem hårdt arbejde og forhandlinger.

Det er Bygningsdirektivet et bevis på.