Valgkamp eller virkelighed

Lad os samles om de fælles mål og gøre de ting, der virker: Blandede skoler og boligkvarterer. En effektiv og resolut SSP-indsats så snart et ungt menneske træder ved siden af. Forventninger om bidrag fra alle - også folk, der har svært ved dansk, eller ikke har arbejdet længe. Vi kan løse problemerne, hvis vi laver planer til virkeligheden fremfor til valgkampen.

Jeg så regeringens ghettopressemøde på Café Nora i Mjølnerparken sammen med de mennesker, som regeringens plan handler om. Café Nora hører under den boligsociale helhedsplan, målgruppen er kvinder som modtager kontanthjælp, arbejder på deltid, er i aktivering eller er førtidspensionister. Ikke alle taler dansk, men det får de hjælp til at lære på caféen. Jeg var på cafeen, fordi jeg i disse dage opholder mig i Mjølnerparken.

Der var ingen automatreaktioner på caféen. Tværtimod talte vi åbent om, hvad der var godt og skidt i regeringens plan. Hvad problemerne er - og hvorfor de er så svære at løse?

Det kunne vi lære meget af på Christiansborg. Det er nu fire uger siden, jeg tog mit skrivebord på nakken og plantede det i virkeligheden. For at lytte, lære og komme til bunds i de problemer, som folk oplever i deres hverdag. Jeg var træt af automatreaktionerne. Træt af symbolpolitikken. Det er jeg stadig.

Og det gælder også regeringens plan. Der er simpelthen for meget, der er lavet til valgkamp, ikke til virkeligheden. Dobbeltstraf i udsatte boligområder. Fængsel til pædagoger og lærere, der ikke indberetter børn. Lavere ydelser til i forvejen meget udsatte. Alt for meget er designet til at forarge, grave grøfter – og til at få regeringen til at se ”stram” ud.

Hvis vi kunne straffe os ud af problemerne, var de løst forlængst - for det har jo været strategien i to årtier. Derfor er den del jo mere en invitation til endnu et skænderi, hvis resultat primært vil være, at de mennesker vi taler om igen er blevet reduceret til en politisk kastebold - og deres problemer står uløste hen.

Det, jeg elsker allermest ved Danmark, er, at vi har et samfund, hvor vi har tillid til hinanden. Det skal vi altså værne om. Vi hverken kan, skal eller behøver at udråbe beboerne i vores mest udsatte områder som modstandere. Som nogen, der ikke vil deres børn det godt, hylder kriminalitet eller kontanthjælp.

Vi er alle forældre med drømme for vores børn. Vi ønsker alle, at vores børn vokser op i trygge omgivelser. Vi ønsker at være forbilleder for vores børn. Hold nu op med at gøre nogle af vores medborgere til andenrangsborgere. Det hjælper ikke. Det skader.

Jeg savner en ægte interesse i at komme til bunds i virkelighedens problemer. Netop derfor fortsætter jeg mine besøg i de udsatte boligområder. For tro mig, beboerne her er lige så trætte og kede af det kaos, had og den frygt, der splitter vores samfund, som du og jeg.

Lad os dog samles om de fælles mål og gøre de ting, der virker: Blandede skoler og boligkvarterer. En effektiv og resolut SSP-indsats så snart et ungt menneske træder ved siden af. Forventninger om bidrag fra alle - også folk der har svært ved dansk eller ikke arbejdet længe. Og meget mere.

Tøv ikke med at skrive til mig på morten@radikale.dk, hvis du har ideer til, hvordan vi løser problemerne i landets udsatte boligområder.

Og fat mod: Vi kan løse problemerne. Hvis vi laver planer til virkeligheden fremfor til valgkampen.